Ще
одним інструментом Веб 2.0 є карти знань. При навчанні учнів інформатики
доцільно використовувати метод «карта асоціацій» або «карта знань» для розробки
тезаурусів, візуалізації процесу осмислення та засвоєння змісту навчання
.Будова людського мозку сильно відрізняється від будови комп’ютера. Тоді як в
комп’ютері розв’язування проблем здійснюється лінійно, мозок діє як лінійно,
так і асоціативно. При цьому провідну роль виконує власне асоціативне мислення.
У мозку кожне слово і кожна ідея багатьма асоціативними зв’язками з’єднується з
іншими ідеями і поняттями.
Для
складання «карти знань» на середині поверхні (лист паперу, картка, дошка тощо)
записується основна тема або ідея. Від неї в різні боки розростається «думка»,
утворюючи розгалужену і певним чином організовану структуру, що складається з
ключових слів і ключових понять. Однак існує сучасний електронний спосіб
накопичення, розвитку, редагування і передавання карт знань. Називають його
«динамічна карта знань» (ДКЗ). Крім того в Інтернеті можна зустріти такі
синоніми-переклади: карти розуму, пам’яті, структуризації знань, концепцій,
представлень або асоціацій; розумні, розумові, ментальні карти; картоїд; схема;
зірочка рішень; інтелект-карта тощо. Карти знань – діаграми, схеми, у яких
наочно подані різні ідеї, задачі, тези, пов’язані одна з одною і об’єднані якоюсь
однією загальною ідеєю. Головна відмінність філософії і технології ДКЗ полягає
у тому, що виконання основних завдань – накопичення, трансформації і
передаванні знань вирішуються комплексно. Можливі галузі застосування:
навчання, конспектування лекцій, підготовка матеріалу з певної теми,
розв’язування творчих завдань, мозковий штурм, презентації, планування і
розробка проектів різної складності, складання списків справ, спілкування,
проведення тренінгів, розвиток інтелектуальних здібностей. Насправді такий
«картографічний» підхід є унікальною можливістю дотримання максимуму умов для
зберігання і розвитку знань. Така технологія вже використовується у навчанні
студентів та може з успіхом використовуватися і в навчанні школярів.
Серед
сервісів побудови карт знань, що з’явилися в мережі останнім часом (FreeMind,
Mindmeister, Bubbl.us, Mindomo тощо), однією з найпопулярніших програм, що
використовувалася на заняттях з методики навчання інформатики, була програма
Free Mind.
Free
Mind – вільно поширювана програма для створення карт знань. В програмі
передбачено розширені послуги з експортування. Використовуючи засіб, можна
створити карту-схему з розгалуженою структурою і посиланнями на зовнішні
джерела.
Приклад
карти, розробленої вчителем у процесі вивчення теми «Інформаційні процеси» – на
рисунку 1.
Використання
зазначеного вище сервісу дає можливість швидко та динамічно забезпечувати
викладачам презентацію обов’язкових знань з різних предметних галузей у вигляді
опорних схем, таблиць з максимально ущільненими та структурованими даними.
Немає коментарів:
Дописати коментар