Використання сервісів 2.0 та зокрема вікі-сайтів
відкриває широкі можливості для навчальної діяльності – для реалізації свободи
школярів у навчанні, для організації досліджень на основі реальних достовірних
даних, для самостійного засвоєння та накопичення знань разом з колом експертів
та всіми тими, хто цікавиться даною тематикою . Таке співробітництво не знає географічних обмежень, а
створення навчальних груп відбувається швидко за мірою необхідності.
Сервіс
WikiWiki являється дійсно зручною платформою для організації учнівських
проектів. В його середовищі школярі можуть вносити результати власних досліджень
за мірою їх створення, легко редагувати вміст інших статей, доповнювати та
змінювати статті інших учасників групи . За допомогою вікі-сайтів учасники
можуть спільно створювати творчі роботи – казки, есе, вірші, тематичні
енциклопедії, шкільні довідники. До таких проектів належить створення
колективних текстів «Студентської» та «Шкільної казки» на базі
ВікіВікі-майданчиків. Люди з різних географічних областей і різних галузей
знань можуть незалежно один від одного працювати над створенням однієї статті.
Даний
сайт функціонує за спеціальною технологією, яка називається «вікі» (від
гавайського «wiki-wiki» означає «швидко»). Використовуючи вікі-технологію,
можна швидко, без будь-яких зусиль розміщувати різноманітні освітні
веб-ресурси, обмінюватись думками, повторно використовувати розміщені
веб-ресурси, створити потужне джерело освітніх веб-ресурсів на основі вкладу
багатьох учасників.
Соціальний
сервіс Вікі може бути використаним у педагогічній практиці різними способами:
·
подання,
розширення та анотування навчальних матеріалів, тобто створення приміток,
коментарів та анотацій на полях лекцій, які можуть складати викладачі та учні.
На зворотному боці кожної основної Вікі-статті, присвяченій розкриттю та
обговоренню певної проблеми, всі зацікавлені учасники можуть залишати свої
коментарі та вести обговорення.
·
колективне
створення творчих робіт;
·
колективне
створення енциклопедій. школярами.
Вікіпедія — це сайт довідкового характеру, наповнення якого
здійснюється спільними зусиллями значної кількості учасників.
Рис 3. Сайт Вікіпедія
Виділимо особливості функціонування системи, на якій
базується вікі-сайт:
- колективне створення і редагування статей та поповнення їх
новими записами;
- автоматичне створення сторінки для нової статті та
збереження її з власною назвою і адресою;
- автоматичне створення зв’язків між статтями;
- зручність і простота використання інструментальних засобів,
адже створення і багаторазова правка статей не потребує особливих вмінь чи
знань мови розмітки;
- перегляд змін одразу після їх внесення;
- порівняння двох версій тексту, що дозволяє виявити та
виправити помилки;
- повернення попередньої версії тексту, у разі помилки або
при випадковому його видаленні;
- створення коментарів до статей та спільне їх обговорення;
- використання різних форм подання матеріалу: текст, графіка,
відео, звук;
- використання та створення освітніх веб-ресурсів;
- організація індивідуальної або групової роботи школярів;
- поглиблене вивчення потрібної галузі знань;
- підвищення ефективності навчання школярів;
- підвищення рівня конкурентоспроможності випускників вищих
педагогічних навчальних закладів на
Навчальний
ефект вікі-сайтів забезпечують також педагогічні принципи подання матеріалу, що
реалізуються відповідними особливостями гіпертексту. Завдяки гіпертексту школяр
може негайного отримати тлумачення недостатньо зрозумілих понять або термінів в
статті, знайти додаткову та більш розширену інформацію про той об’єкт, термін
або явище, котре його зацікавило. Для цього встановлюються гіпертекстові
посилання між всіма логічно зв’язаними поняттями та термінами. Поняття, що
розглядається школяром зв’язується з тими, на які воно спирається або у яких
конкретизується. В даному випадку діє принцип понятійної логічної мережі. Ці
технології набувають величезної популярності за причиною того, що збагатився
комп’ютерний парк загальноосвітніх навчальних закладів, збільшилася кількість
шкіл, підключених до мережі Інтернет, усе більше вчителів-предметників
оволодівають інформаційно-комунікаційними технологіями за власною ініціативою.
Робота у цьому середовищі дає змогу користувачу не тільки шукати потрібну
інформацію, а й розміщувати свої розробки, статті, проекти. Варто відзначити
простоту мови розмітки тексту і відсутність необхідності знань мови HTML.
Крім
того, кожна стаття може супроводжуватись гіперпосиланнями на інші схожі статті
вікі-сайтів або на освітні веб-ресурси мережі Інтернет, що дає можливість
студенту знайти більше подібних матеріалів.
Технології,
які використовуються у вікі-сайтах, є відкритими і не залежать від конкретних
програмних і апаратних платформ, для свого використання не потребують потужних
ресурсів і специфічно організованих мереж передачі даних. Достатньо однієї
мережі персональних комп’ютерів, які підтримують протоколи передачі даних у
веб-просторі, а одного також комп’ютера, який дає змогу реалізувати функції
веб-сервера.
Прикладами
вікі-сайтів є:
-
http://uk.wikipedia.org – україномовна вікі-енциклопедія;
-
www.eduwiki.uran.net.ua – «ВікіОсвіта» – мережене об’єднання учасників
навчально-виховного процесу;
-
http://wiki.km-school.ru – тематична вікі-енциклопедія, присвячена використанню
інформаційних технологій;
- http://wiki.vspu.ru –
вікі-енциклопедія Волгоградського державного педагогічного університету.
Досвід
використання вікі-сайтів в навчально-виховному процесі показує високу
ефективність даних технологій. В основу методики використання освітніх
веб-ресурсів вікі-сайтів були взяті об’єктно-орієнтований підхід до організації
навчальної діяльності та проектний метод навчання. Об’єктно-орієнтований підхід
дає змогу перенести акцент в діяльності викладача з активної педагогічної
взаємодії на особистість студента в галузі формування навчального середовища,
при взаємодії з яким відбувається його самонавчання та саморозвиток.
Використання
вікі-сайтів має серйозний педагогічний потенціал, який може бути обдуманим
професійним співтовариством та впроваджений в практичну діяльність.
Вікі-сайт
являється одним із перспективних технологій Web 2.0, яке дає змогу накопичувати спільними зусиллями велику
кількість освітніх веб-ресурсів. Така база даних може стати в нагоді будь-якому
вчителю, учню, викладачу чи студенту, її можна вільно використовувати в
навчально-виховному процесі. Маючи в своєму розпорядженні подібний мережний
простір, де є можливість розміщувати свої думки в формі письмових висловів,
пов’язувати ці вислови між собою, редагувати та коректувати свої та чужі
вислови, можна досягнути немалих успіхів.
Успішний
досвід, отриманий в ході реалізації освітніх проектів у вікі-сайтах, переконує
в глибокому зв’язку освітніх і інформаційних технологій, дає можливість
організувати ефективне навчання в мережному середовищі, що багато в чому
визначає наш подальший пошук нових шляхів та можливостей удосконалення
підготовки майбутніх вчителів на основі сучасних мережних технологій.
Немає коментарів:
Дописати коментар